onsdag 10 februari 2010

Honungspomelo - mättande vitamininjektion



Honungspomelon har funnits i fruktdisken några år nu. Stor som en honungsmelon och med en spännande smakblandning av citrusens syra och melonens honungssötma. Men det mest spännande med den är konsistens och struktur. Fruktköttet är riktigt köttigt och krispigt. Och den är inte alls så saftig som en apelsin utan mer åt äppelhållet.

Passa på att testa honungspomelo nu när det är säsong. Servera i bitar med några klickar fast och gräddig grekisk yoghurt. Droppa över lite citron för att lyfta syran. Ringla över honung om du vill ha en sötare fruktkick.

2 kommentarer:

  1. Hej Lotta,

    Tack för att du kikade in hos mig också ;)

    Ja tanken är att den ska vara lite fastare i konsistensen. Det dem använder i turkiet heter Nisasta och enligt beskrivningen är det ngn slags potatismjöl. Eller i andra recept har de använt rismjöl. Men när jag gjorde med potatismjöl så la det sig som en seg geleaktig hinna över gröten. Det blev inte gott. Vad kan jag ha gjort för fel?
    Tacksam för svar. ;) Du kan maila på yasemin45@hotmail.com eller skriva en kommentar i min blogg. Tänk va bra att man kan få råd av experter ;)

    SvaraRadera
  2. Spontant tänker jag att du potatismjölet har kokat, det funkar inte. Då blir det klistirgt som du skriver. Potatismjöl ska i på slutet och vara med om ett hastigt uppkok.

    Kan det vara så? Ska kolla upp Nisasta.

    SvaraRadera