onsdag 7 april 2010

Salmiakkola i 2 färger




Vackra på olika sätt. Enbart lakrits eller med svart färg; det är frågan!

tisdag 6 april 2010

Kolafabriken åter igång

När jag står böjd över bubblande kolasmet en timme i sträck vet jag att arbetet börjat. Lovet är slut och långsamt vaknar nyfikenheten och arbetsivern igen. Dagens produktion: 3 smeter med olika färg och kanske olika smak. Smaken och konsistensen bedömer jag imorgon.

Idag var den mest spännande frågan vad salmiaksalt egentligen gör med kolasmeten?

Är det så att salmiaksalt gör att smeten karamelliseras vid en viss temperatur?

Hur kan detta i så fall undvikas?

Med raska kliv styr jag kosan mot böckerna om molekylär gastronomi, som det så vackert heter. Eller matkemi, för all del.

Passion i påsk

Passionsfrukten var frukten i påskledigheten. Vi gjorde passionscheesecake, bakad variant samt njöt av den mest fulländade passionsglass någonsin. Det är nåt visst när balansen mellan syra, sötma och lagom krämig gräddighet uppnås. Det är passion.

fredag 2 april 2010

Passion på Pock

Ska det firas med något gult till påsk så är ett gott val Pocks bakelse med både mousse och en tryffel på passionsfrukt tronandes på en seg chokladkakebotten. Fräscht, syrligt och lite otippat med mörk istället för vit choklad i tryffel och kaka. Vad mer behövs för en God Påsk?

tisdag 30 mars 2010

Dessertprovning med svensk-italienska smaker

DESSERTER UTAN GRÄNSER välkomnar till Dessertprovning

  • Smaka på traditionella desserter i nytolkning
  • Upptäck nya dessertsmaker
  • Inspireras av oväntade kombinationer
Torsdagen den 15 april
Kl 18-19
75 kr/person
Fattoria Italiana
Fleminggatan 91, T Fridhemsplan

BOKA: lotta.raab@desserterutangranser.se

VÄLKOMNA! BENVENUTI!

måndag 29 mars 2010

Salmiakkola


Salmiakkola: första prototypen. Krämigt mjukseg.
Svart och salt som få.