torsdag 21 januari 2010

Deadlinekreativitet

Medan recepten och matpåhitten flödar på papprena under min hökblick och korrigerande blyerts, skriker gourmetsmaklökarna och köksredskapen längtande i kör. Det blir inte mycket köksskrammel och idékickar under skrivbordsjobb med kort deadline. Ja, äta bör man ju, och med några sjysta stapelvaror och en och annan specialare som buffelricotta överlever jag. Men det söta. Och trixandet. Det räcker inte med att sno till sig en glutt i nåt roligt magasin eller tänka på vad jag ska göra sen ...

Det är då jag gör fyndet i mitt kylskåp. Längst in står det påbörjade Rumtopfprojektet. Och idag smakar jag, trots vetskapen om sötchocken som väntar. Det visar sig ha blivit en gudabenådad fikonlikör/sirap. Vansinnig söt, men så elegant och hemgjord. Sila av den och förpacka frukterna i en nätt burk till någon av mina minst 3 fikontokiga vänner?

Så kan jag nöjd stänga kylskåpet och känna att jag ändå varit lite kreativ idag. Ibland är det resemålet som är målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar